SP wil af van wachtgeldregeling Statenleden

18 april 2011

SP wil af van wachtgeldregeling Statenleden

De fractie van de SP in Provinciale Staten is van mening dat de wachtgeldregeling voor Statenleden overbodig is omdat de vergoeding die Statenleden krijgen slechts als onkostenvergoeding bedoeld is. Daarom zal de SP tijdens de Provinciale Statenvergadering komende woensdag een motie indienen om tot beëindiging van de regeling te komen.

ffklllSP-fractievoorzitter Frank Futselaar: “Een onkostenvergoeding is niet meer nodig als je geen onkosten meer maakt, en Statenleden zijn geen werknemers. Een wachtgeldregeling is voor Statenleden dus ook onnodig. Daarnaast kost de uitvoering weer administratiekosten, omdat je moet controleren wat het inkomen van oud-Statenleden is, of ze wel solliciteren, ect. Bovendien is het in deze tijd van bezuinigingen goed als Statenleden ook naar zichzelf kijken, voordat ze van anderen vragen om iets in te leveren.”

De motie heeft het niet gehaald, belangrijkste reden was dat het slechts voor sommige gevallen van toepassing is en dat we ex-statenleden niet de armoede in moeten werken. Het sociale vangnet is blijkbaar niet goed genoeg voor ex-volksvertegenwoordigers.