welzijn van mensen boven bestaansrecht provincie!

15 juni 2011

welzijn van mensen boven bestaansrecht provincie!

mb-gvdv
Marianne Breedijk en Gezina van der Ven op de protest bijeenkomst in Ulft.

De fractie van de SP in Provinciale Staten is van mening dat de Staten niet voor het bestuursakkoord moeten stemmen omdat de provincie verzekerd wordt van bestaansrecht. Dit akkoord bedreigd de kwaliteit en toegankelijkheid van de jeugdzorg, voorspelt een kaalslag in het landelijk gebied en legt de grootste rekening van de crisisbezuiniging bij de allerarmsten die op geen enkele wijze verantwoordelijk waren voor die crisis.

SP-fractievoorzitter Frank Futselaar: “Ik ben mij er van bewust dat anderen in de Staten het bestuursakkoord veel positiever beschouwen, ondanks de oprechte zorgen die zij ook hebben. Dat heeft vooral te maken met de bevestiging en versterking van de positie van de provincies. ‘Hoera, wij doen er toe!’ Ik heb daar maar één ding over te zeggen: Een overheidslaag die vooral geïnteresseerd is in het behouden van haar eigen bestaansrecht dan het welzijn van haar burgers, heeft dat bestaansrecht al bij voorbaat verloren.”

De SP heeft een motie ingediend tot verwerping van het bestuursakkoord, deze heeft geen meerderheid gehaald.