h

Overijssel in disbalans, een gemiste kans!

14 juli 2011

Overijssel in disbalans, een gemiste kans!

Terwijl bijna alle overheden fors bezuinigen, terwijl er wordt gekort op sociale werkvoorzieningen, op pgb's op cultuur, op de bijstand, op defensie, op de jeugdzorg, op ontwikkelingssamenwerking, etc, kan het in Overijssel niet op, tenminste wanneer het wegenbouw betreft. In de komende jaren wordt er bijna een half miljard geasfalteerd, het is die disbalans die 5 oppositiepartijen ertoe heeft gebracht een gezamenlijk amendement in te dienen waarin een meer proportionele verdeling van middelen wordt voorgesteld.
Get Microsoft Silverlight

Maar belangrijker, een voorstel waarvan de SP denkt dat het veel groter draagvlak kan krijgen in deze staten en daarmee in de Overijsselse samenleving. De SP heeft, net als de andere 4 partijen, haar eigen prioriteiten, maar met dit alternatief is de SP van mening dat er een veel betere koers voor onze provincie zou worden ingezet. Dit amendement had voor balans in de provinciale uitgaven kunnen zorgen, en is een goed weerwoord op de bezuinigingen die het kabinet Rutte, op gemeenteniveau, over burgers worden uitgestort.

ffklllFrank Futselaar: “Nog nooit in de geschiedenis van de Provincie Overijssel heeft een college op zo'n krappe meerderheid geleund, en nog nooit in de geschiedenis heeft een college zo'n enorm investeringsprogramma opgezet. En, durf ik te beweren, nog nooit was een investeringsprogramma zo eenzijdig. Laat nooit meer gezegd worden dat linkse partijen zoveel geld uitgeven.”

Hier is de complete bijdrage van de SP:

Bij deze Perspectiefnota valt een aantal dingen op. Het eerste is het grote aantal pm-posten en beleid dat nog moet worden uitgewerkt. In sommige gevallen ligt dat aan het Rijk, in andere gevallen lijkt dat een bewuste keuze van het college. Het ontbreken van het energiefonds in deze PPN is daarvan een voorbeeld. 250 miljoen, om zo'n bedrag moeten ze zelfs bij de landelijke regering wel even slikken, maar ons provinciebestuur vindt het niet de moeite waard om het in onze meerjarige planning op te nemen. Kennelijk durven wij ons rijker te rekenen dan het Rijk.

Maar nog meer valt de disbalans in de perspectiefnota en de investeringsimpuls op. De disbalans tussen bezuinigingen op sociaal beleid, op cultuur, op natuur, ten opzichte van de enorme investeringen in wegen. Voorzitter, er wordt dit jaar geschiedenis geschreven. Nog nooit in de geschiedenis van de Provincie Overijssel heeft een college op zo'n krappe meerderheid geleund, en nog nooit in de geschiedenis heeft een college zo'n enorm investeringsprogramma opgezet. En, durf ik te beweren, nog nooit was een investeringsprogramma zo eenzijdig. Laat nooit meer gezegd worden dat linkse partijen zoveel geld uitgeven.

De disbalans blijkt ook wanneer je kijkt naar de staat van het land. Terwijl alle andere overheden fors bezuinigen, terwijl wordt gekort op sociale werkvoorzieningen, op pgb's op cultuur, op de bijstand, op defensie, op de jeugdzorg, op ontwikkelingssamenwerking, etc, kan het in Overijssel niet op, tenminste wanneer het wegenbouw betreft.

Om de disbalans tastbaar te maken een voorbeeld: met deze investeringsimpuls geven we per Overijsselse burger 366 euro aan asfalt uit, tegenover 16 euro per burger voor de spoorwegen. Als we het budget voor wegen met 1% zouden verlagen, kunnen we het budget voor spoor met dat geld 23% verhogen. Alle verhoudingen zijn zoek.

Het is die disbalans die 5 oppositiepartijen ertoe heeft gebracht een gezamenlijk amendement in te dienen waarin een meer proportionele verdeling van middelen wordt voorgesteld. Maar belangrijker, een voorstel waarvan wij denken dat het veel groter draagvlak kan krijgen in deze staten en daarmee in de Overijsselse samenleving. Alle 5 partijen hebben hun eigen prioriteiten, maar met dit alternatief vinden we alle 5 dat er een veel betere koers voor onze provincie kan worden ingezet. Dit amendement zorgt voor balans in de provinciale uitgaven, en is passender in het licht van de bezuinigingen die op Rijks en gemeenteniveau nu al over burgers worden uitgestort.

Daarnaast wil ik in het bijzonder aandacht vragen voor onze motie over de sociale werkplaatsen. Hierin vraagt de SP het college om te onderzoeken in hoeverre provinciale werkzaamheden kunnen worden ondergebracht bij SW-bedrijven. Voorzitter, ik hoef hier hopelijk niet uit te leggen voor welke enorme opgaven deze bedrijven zich gesteld zien. Door te kijken of wij een deel van onze werkzaamheden daar neer kunnen leggen kunnen wij ze niet alleen praktisch ondersteunen, maar geven wij als provincie ook een krachtig signaal over het belang dat wij hechten aan de sociale werkvoorziening. Ten slotte wil ik graag noemen dat in de staten van Utrecht, waar alle hier zittende partijen in vertegenwoordigd zijn, een vergelijkbare motie Statenbreed is aangenomen. Voorzitter, wij laten het ons toch niet gebeuren dat de provincie Utrecht socialer genoemd zou kunnen worden dan Overijssel?

Dan investeren met gemeenten. Ik heb in deze staten al eerder aandacht gevraagd voor gemeenten die moeite hebben met het halen van de provinciale deadline. De SP wil daarom deze deadline verschuiven met zes maanden: dat geeft gemeenten wat lucht en laat het mogelijk blijven dat wij het maximale uit onze investeringen halen. Wat de SP zeker wil voorkomen is dat er straks allerlei individuele onderhandelingen met gemeenten plaatsvinden over oplossingen voor overschreden deadlines, waarbij de volksvertegenwoordiger provinciaal en gemeentelijk buitenspel wordt gezegd en alleen ja of nee kan zeggen tegen het eindresultaat. Daarom nu eenmalig uitstel voor iedereen.

Verder vraagt de SP expliciet aandacht voor de positie van Sensoor. Deze zeer belangrijke hulporganisatie die met name door vrijwilligers draaiende wordt gehouden willen wij in ieder geval vrijwaren van bezuinigingen, waarvoor onze volgende motie. Voorzitter, ik wil zo graag dat deze motie het haalt dat ik bereid ben de coalitiepartijen in zoverre tegemoet te komen dat ik alle voor de hand liggende opmerkingen over de extra toeloop die de Rijksbezuinigingen van VVD en CDA voor Sensoor kunnen opleveren, niet zal maken.

Dan ten slotte Natura 2000. Het proces om te komen tot beheerplannen voor deze gebieden moet zo snel mogelijk worden afgerond. De onzekerheid en ongerustheid rond de gebieden is te groot: burgers en ondernemers moeten weten waar ze aan toe zijn. Voor een aantal Natura 2000 gebieden weten we dat grondaankopen nodig zijn om de wettelijke doelen te halen. Daarom willen wij voorstellen om in ieder geval met die specifieke grondaankopen onmiddellijk verder te gaan. Hiermee worden zeker niet alle problemen rond Natura 2000 opgelost, maar zonder grondaankopen worden sommige problemen in ieder geval níet opgelost.

U bent hier