Provincie moet stoppen met beleggen

16 augustus 2011

Provincie moet stoppen met beleggen

De statenfractie van de SP in Overijssel wil dat de provincie stopt met het beleggen van haar reserves. Ook wil de SP een overzicht van alle reserves van de provincie, en waar deze belegd zijn, zodat het risico opnieuw kan worden ingeschat.

De statenfractie van de SP is verontrust over de berichten dat 85 miljoen aan provinciale gelden zijn belegd in staatsobligaties van Italie, Spanje, Ierland en Portugal.

ffklll SP-fractievoorzitter Frank Futselaar: “Een paar jaar geleden waren we nog opgelucht dat Overijssel niet bij de Icesave-overheden hoorde, die in ruil voor een hoger rentepercentage hun geld parkeerden bij een risicovolle bank. En nu blijkt dat wat ooit veilige beleggingen leken óók een fors risico met zich meebrengt tijdens deze financiële crisis. Wat ons betreft is de maat vol: Overijssel moet ophouden met beleggen en zo roulette spelen met het geld van belastingbetalers. Wat ons betreft gaan alle reserves van de provincie vandaag nog naar een veilige Nederlandse bankrekening.”

Overigens laten volgens de SP deze beleggingen ook de verkeerde prioriteiten van de provincie zien. Futselaar: “Er wordt landelijk en gemeentelijk enorm bezuinigd, maar Overijssel gebruikt haar enorme kapitaal om op de beurs te speculeren. Overijssel bezuinigd op sociaal beleid en natuur, maar heeft wél geld over voor risicovolle staatsobligaties. Laat de provincie Overijssel eerst in de burgers en het landschap van Overijssel investeren, in plaats van bankiertje te spelen met belastinggeld.”

De SP heeft over de kwestie schriftelijke vragen gesteld aan het college. Hierbij wordt onder andere gevraagd om een volledig overzicht van de beleggingen van de provincie en het stopzetten van het beleid om geld in het buitenland te beleggen.