Rechter doet uitspraak tegen asbestbedrijf Eternit

17 augustus 2011

Rechter doet uitspraak tegen asbestbedrijf Eternit

Het gerechtshof in Arnhem heeft een uitspraak gedaan dat het asbestbedrijf Eternit een schadevergoeding moet uitkeren aan een in 2004 overleden slachtoffer van blootstelling aan asbest. Dit omdat Eternit jarenlang heeft verzuimd te waarschuwen tegen het gebruik van asbestpuin, dat met name in de omgeving van Goor veel is gebruikt. De uitspraak schept een belangrijk precedent, omdat nu ook andere slachtoffers gemakkelijker schadevergoedingen kunnen eisen. Slachtoffers van asbest en de SP hebben jarenlang campagne gevoerd om Eternit haar verantwoordelijkheid te laten nemen. Ook advocaat en SP-senator Bob Ruers kan gefeliciteerd worden met dit succes.

ffklllSP-fractievoorzitter Frank Futselaar: “Het is mooi dat slachtoffers nu -al is het veel te laat- eindelijk gerechtigheid kunnen krijgen. De volgende stap is om Eternit mee te laten betalen aan het opruimen van alle bodemverontreiniging van asbest in onze provincie. Dit kost het Rijk en de provincie miljoenen, en er moet nog enorm veel gebeuren. Het dossier kan pas echt gesloten worden als Eternit al haar verantwoordelijkheid neemt.”