Last van waterschapslasten in Twente

19 september 2011

Last van waterschapslasten in Twente

De SP wil dat het provinciebestuur het waterschap Regge en Dinkel aanspreekt op het feit dat zij een lagere norm voor kwijtschelding van de waterschapsbelasting hanteren dan andere waterschappen in de provincie. Uit klachten van individuele burgers en berichten in de media heeft de SP vernomen dat het Waterschap Regge en Dinkel (WRD) voor kwijtschelding van waterschapsbelastingen als enig waterschap in de provincie de 95% van het bijstandsinkomen-norm hanteert.

De overige Overijsselse Waterschappen die gebruik maken van het gezamenlijke waterschapsbelastingkantoor Lococensus hanteren de 100% norm. Dit werkt zeer verwarrend, vooral omdat hier geen specifieke melding van wordt gemaakt door Lococensus. De regeling is slechts in de verordening van WRD terug te vinden. Met de inkomensnorm van 95% van het bijstandsniveau zijn er veel mensen die (plotseling) niet meer voor kwijtschelding in aanmerking komen. De rekeningen over de jaren 2010 en 2011 zal veel bewoners van Twente van minimuminkomens in de financiële problemen brengen. Zij hebben hier niet op gerekend omdat zij eerst wel in aanmerking kwamen voor kwijtschelding van de waterschapslasten, doordat deze voorheen via de gemeente liep.

ffklllFrank Futselaar: “Honderd euro is voor mensen die leven van de bijstand een enorm
bedrag, dat ze niet kunnen missen. Door de norm van 95% hebben honderden uitkeringsgerechtigden in Twente een enorme kostenpost erbij. Ik vraag me af waarom het waterschap Regge en Dinkel ervoor heeft gekozen een minder sociale koers te varen dan andere waterschappen in deze provincie.”

De SP heeft over de kwestie schriftelijke vragen gesteld aan het college. Hierbij wordt onder andere gevraagd of Gedeputeerde Staten bereid is haar invloed aan te wenden om de inkomensnorm te verhogen naar 100% zodat er voor alle inwoners van Overijssel de zelfde regels gelden.