Provincie moet buitenlandse beleggingen terughalen

21 september 2011

Provincie moet buitenlandse beleggingen terughalen

De fractie van de SP wil dat de provincie Overijssel haar investeringen in obligaties in het buitenland terughaalt en het geld belegd bij de Bank Nederlandse Gemeenten. Aanleiding hiervoor is de afwaardering van Italië en verschillende Franse banken door zogenaamde credit rating agency’s. De SP zal hiertoe een motie indienen tijdens de statenvergadering vandaag.

De SP stelde deze zomer al vragen aan het College toen bleek dat Overijssel voor 54,5 miljoen euro aan staatsobligaties van Ierland, Portugal en Spanje bezat, landen die alledrie een lagere waardering dan de zogenaamde AAA-status hebben gekregen. Inmiddels is ook Italië lager gewaardeerd, waar Overijssel een aanvullende 10 miljoen euro aan staatsobligaties van bezit.

Directe aanleiding voor de SP om een motie in te dienen was echter het bericht dat Overijssel ook voor 165 miljoen euro aan obligaties in Franse financiële instellingen heeft. Verschillende Franse banken hebben afgelopen week een lagere kredietstatus gekregen, mede door hun grote financiële belangen in Zuid-Europese landen die nu onder druk staan op de financiële markten.

ffklllSP-fractievoorzitter Frank Futselaar: “Provincies en speculatie op de financiële markten zijn geen gelukkige combinatie, zo hebben we ook in het verleden geleerd. Vroeger leken staatsobligaties of obligaties van banken misschien veilige beleggingen, maar in deze economische tijden zijn de spelregels veranderd. Overijssel moet geen risico’s nemen maar haar geld stallen bij de plek waar het het veiligst is.We moeten ophouden te pokeren met belastinggeld.”

De SP stelt in de motie voor dat Overijssel haar tegoeden plaats bij de Bank Nederlandse Gemeenten, die internationaal wordt gezien als één van de veiligste banken ter wereld.