SP: eindstop tram, nu overstappen!

15 februari 2012

SP: eindstop tram, nu overstappen!

De fractie van de SP in de Provinciale Staten vindt dat de mislukte aanbesteding rond de tramlijn tussen Kampen en Zwolle aanleiding moet zijn om te stoppen met het project. Volgens de SP zijn de financiële risico’s voor de provincie te groot maar - naar nu blijkt - ook voor de markt.

Gedeputeerde Staten hebben besloten om het Regiotramvervoer tussen Zwolle en Kampen niet te gunnen. Uit de beoordeling van de inschrijvingen van Alstom en Arriva blijkt dat beide offertes juridisch niet voldoen aan de eisen van het bestek, hierdoor is gunning van het tramvervoer niet mogelijk. Dit ondanks het besluit dat het materieel door de provincie aangeschaft zou worden om zo de kosten te drukken en de kans op slagen te vergoten.

Marianne Breedijk: “Bij deze aanbesteding nam de provincie al een groot financieel risico op zich, door aan te bieden het trammaterieel zelf aan te schaffen en aan de vervoerder terug te leasen. Als de markt dan nog steeds geen interesse heeft, moeten we constateren dat de risico’s nog steeds te groot zijn. Laten we daarom stoppen met de tramlijn nu onze verliezen nog beperkt zijn en 'overstappen' op een andere vervoersvorm zoals een hoogfrequente busdienst.”

SP wil namelijk wel dat de gereserveerde middelen beschikbaar blijven voor verbetering van het openbaar vervoer in die regio: Breedijk: “Deze coalitie besteedt al zo weinig aan openbaar vervoer en in de IJsseldelta valt nog een hoop te verbeteren op het gebied van trein- en busvervoer”.