Kleiputten Borne: Verboden toegang voor bevoegden?

19 april 2012

Kleiputten Borne: Verboden toegang voor bevoegden?

bornsekleigaten1

Statenlid Sybren Gerlofsma was vanmiddag in Borne om tijdens een persmoment een onderzoeksrapport over een ernstig vervuilde oude stortplaats in die gemeente in ontvangst te nemen. Het rapport is gemaakt onder verantwoordelijkheid van de lokale fractie ‘BORNE NU!’samen met de plaatselijke afdeling van de SP.

bornsekleigaten2

Eigenlijk gaat het rapport niet over de stortplaats zelf, maar over hoe de overheden van zowel gemeente als provincie ermee omgingen. Onderzoeksvraag hierbij was: Hebben de (politieke) bestuurders doelgericht en oplossingsgericht gehandeld (in zake de sterk vervuilde stortplaats) of was er sprake van ‘pappen en nathouden’?

Een tweetal kleigroeves van een verlaten steenfabriek werden tussen de jaren 1955 en 1977 gebruikt als vuilstortplaats. Niet alleen voor huisvuil, maar ook voor industrieel afval, waarvan een deel letterlijk het daglicht niet kon verdragen en daarom ’s nachts werd gestort.
De ingrediënten van de huidige stortplaats liegen er niet om: hoge concentraties HCH (een bijproduct van nu verboden bestrijdingsmiddelen als DDT), oliederivaten, zouten, loog en giftige zware metalen. De bovenlaag van de westelijke kleiput bevat grote hoeveelheden asbest, op meerdere plaatsen duidelijk zichtbaar boven de oppervlakte. Om dit te onderstrepen overhandigde een buurtbewoner een zakje met brokjes asbest, zo van de grond geraapt.

bornsekleigaten3

Het terrein is afgezet met drie banen prikkeldraad en bordjes met ‘verboden toegang’, volgens de gemeente voldoende om geen verdere maatregelen te hoeven nemen. De praktijk is echter weerbarstig, omdat honden en kinderen zich weinig aantrekken van licht hekwerk en verbodsbordjes. Het met benzeenresten bedekte water in de omliggende sloten met een onnatuurlijk bruin gekleurde bodem vormt een stille getuige van de kwalijke inhoud van de nabije grond.

Als deze situatie rond de Bornese kleiputten anno 2012 zó kan worden beschreven, dan laat de uitkomst van het onderzoek zich raden en is de aan het rapport gegeven naam ‘Pappen en nathouden’ een goede omschrijving van de lakse, wegkijkende houding van de overheden tijdens en na de storting.
Of zoals de SP woordvoerder ‘milieu’ het noemde: “Jarenlang gedraai als een kat om de hete brij”. Tijd voor actie, lokaal en provinciaal, publiek en politiek!

bornsekleigaten4