SP geschokt door misbruikcijfers Jeugdzorg

2 mei 2012

SP geschokt door misbruikcijfers Jeugdzorg

De fractie van de SP in Provinciale Staten is geschrokken van de resultaten van een onderzoek dat de Universiteit van Leiden uitvoerde naar seksueel misbruik binnen de Jeugdzorg. SP Statenlid Gezina van der Ven wil graag zo snel mogelijk van de provincie weten welke maatregelen er de afgelopen jaren zijn genomen om seksueel misbruik binnen de Overijsselse Jeugdzorg tegen te gaan.

In de Nederlandse jeugdzorg komt seksueel misbruik 2 tot 4 keer zo veel voor als onder de algemene bevolking. Seksueel misbruik komt vaker voor in de residentiële zorg dan in de pleegzorg. Deze cijfers presenteren onderzoekers van de Universiteit Leiden op basis van een studie in opdracht van de Commissie Samson. De Inspectie Jeugdzorg heeft aangegeven dat ze het onderwerp 'misbruik in de jeugdzorg' enkele jaren geleden al onder de aandacht hebben gebracht van de Provincies en hierbij hebben aangedrongen het niet bij protocollen te laten, maar preventief actie te ondernemen.
"Kinderen die noodgedwongen uit huis geplaatst worden, moeten juist binnen de Jeugdzorg een veilige plaats vinden. Ik ben daarom ook heel erg geschrokken van de onderzoeksresultaten van de Universiteit Leiden. Dit zijn cijfers die er niet om liegen, met verschrikkelijke gevolgen voor de betrokken kinderen", aldus SP Statenlid Gezina van der Ven. "In afwachting van het definitieve rapport van de commissie Samson willen we nu alvast van de Provincie weten of de aanbevelingen van de Inspectie Jeugdzorg zijn overgenomen, welke preventieve maatregelen er in Overijssel sindsdien zijn genomen en wat de bevindingen van deze maatregelen tot dusver zijn. Mocht op basis hiervan blijken dat er meer maatregelen moeten worden genomen, dan moet de Provincie zo snel mogelijk in actie komen!"