SP opnieuw opgeschrikt door misstanden in de jeugdzorg.

18 mei 2012

SP opnieuw opgeschrikt door misstanden in de jeugdzorg.

De SP-fractie in Provinciale Staten van Overijssel heeft vragen gesteld over de berichten van aangifte van kindermishandeling bij pleegzorghuis De Loot. De SP wil duidelijkheid over de rol die de provincie in het proces heeft.

Onlangs heeft de SP-fractie nog haar zorgen geuit over het rapport van de universiteit in Leiden over seksueel misbruik in de jeugdzorg en helaas blijkt nu weer dat er ook in Overijssel misstanden bestaan.

De SP vindt het nieuws over de vermeende stelselmatige mishandeling in het pleegzorghuis in Nieuwleusen schokkend. Het feit dat er kennelijk in de afgelopen jaren wel signalen naar buiten zijn gekomen maar hier niets mee is gedaan is reden genoeg om vragen te stellen aan het Provinciebestuur. De SP wil weten of de signalen de provincie bereikt hebben, en zo ja, waarom er dan zo lang niets mee is gedaan.

gvdvklllSP-Statenlid Gezina van der Ven: "Kinderen hebben recht op een veilige omgeving. De Provincie moet toezien op goede en veilige zorg. Juist deze kinderen verdienen een goede opvang en een veilige omgeving. Graag hoor ik van de provincie of zij de signalen ook hebben ontvangen en wat hier mee gedaan is".

Mocht de reactie van de Provincie bij dergelijke signalen niet afdoende blijken dat zal de SP Statenfractie zeker eisen dat er alles aan gedaan wordt om dit soort misstanden aan te pakken en vooral te voorkomen.