h

minder bussen in regio IJsselmond

19 september 2012

minder bussen in regio IJsselmond

"Er gaan buslijnen verdwijnen en daardoor zijn er ook minder chauffeurs nodig", dat geeft gedeputeerde Kok aan in antwoord op mondelinge vragen van de SP naar aanleiding van onrust die er is onder met name chauffeurs in de regio IJsselmond. Zij hebben nog geen zekerheid over hoe de dienstregeling er na 8 december 2012 uit gaat zien en vrezen voor hun baan. De gedeputeerde gaf aan dat de huidige vervoerder Connexxion zich daar wel al op voorbereidt zodat er zo min mogelijk gedwongen ontslagen hoeven te vallen. Of dat lukt, is nog niet duidelijk, de gesprekken van de provincies met Connexxion over de verlenging lopen nog.

De buslijnen die gaan verdwijnen, zijn in ieder geval lijn 330 in zijn geheel, vanwege de komst van de Hanzelijn, en buslijn 141 in de avond en in het weekend, vanwege de trein die nog een jaar langer blijft rijden op de Kamperlijn. Positief is dat reizigers met een abonnement op lijnen die verdwijnen restitutie van een deel van de abonnementskosten zullen kunnen krijgen.

De onduidelijkheid is echter voorlopig dus nog niet opgelost. De chauffeurs moeten wachten tot de gesprekken van de provincies met Connexxion zijn afgerond, hopelijk wel nog deze maand. De reizigers zullen zelfs tot het allerlaatste moment moeten wachten voordat zij informatie krijgen omdat eerst bekend moet zijn hoe de dienstregeling er uit gaat zien en er vervolgens een voorlichtingsactie moet worden voorbereid.

De nieuwe concessie die eind volgend jaar ingaat én de daarbij behorende dienstregeling worden in november besproken in Provinciale Staten als zij komen te spreken over het openbaar vervoer in Overijssel in het algemeen.

De huidige concessie voor het openbaar vervoer in de regio IJsselmond loopt begin december af. Al tweemaal hebben de provincies Overijssel en Flevoland de concessie aanbesteed maar beide keren bleken de inschrijvers boven het beschikbare budget te zitten. De provincies zijn nu bezig met een derde aanbesteding maar die komt niet op tijd omdat de huidige concessie al op 8 december 2012 afloopt. De provincies praten daarom met Connexxion over een verlenging van de huidige concessie van 1 jaar. Het is echter zowel voor chauffeurs als voor reizigers nog niet zeker of die verlenging doorgaat en in welke vorm. Vooral onder de chauffeurs is er onrust omdat er mogelijk buslijnen en daarmee ook banen verdwijnen.

U bent hier