h

Busverbindingen buitengebied vogelvrij: wel glasvezel - geen busverbinding

30 januari 2013

Busverbindingen buitengebied vogelvrij: wel glasvezel - geen busverbinding

Ondanks een wijzigingsvoorstel van de SP heeft de meerderheid van de Staten ingestemd met een voorstel dat die lijnen vogelvrij verklaart als het gaat om mogelijke bezuinigingen. Hoe dit alles vorm gaat krijgen zal pas later dit jaar blijken, zeker is wel dat de buslijnen naar het buitengebied niet langer de status krijgen die ze verdienen.

mbklllSP-Statenlid Marianne Breedijk: “Een provinciebestuur dat een half miljard in asfalt steekt, kan ook wel wat extra middelen inzetten om het openbaar vervoer op peil te houden. Deze buslijnen zijn nodig om ons landelijk gebied leefbaar en economisch aantrekkelijk te houden. De SP zal zich verzetten tegen het isoleren van dorpen en buurtschappen alleen omdat die buiten het zogenaamde kernnet liggen.”

In het statenvoorstel wordt gesteld dat de provincie zich het beste kan concentreren op het kernnet omdat dat het meest kostendekkend is. Het aanvullend net is het minst kostendekkend en zou voor het grootste deel alleen een sociale functie hebben. Kortom een puur boekhoudkundige benadering.

De SP vindt dit een koekjesfabriekbenadering. Een koekjesfabriek concentreert zich op de best lopende koekjes en stopt met de koekjes die het minst goed verkopen. De Provincie is echter geen koekjesfabriek, maar een overheid die een publieke taak heeft om het openbaar vervoer van haar burgers te verzorgen. En dat kost geld maar dat mag ook geld kosten want daar betalen burgers immers belasting voor, ook de burgers in het buitengebied. Het levert ons sociale, economische en ecologische winst op maar die wordt helaas nooit meegerekend. Het aanvullend net heeft bovendien niet alleen een sociale functie maar ook een belangrijke bereikbaarheidsfunctie. Het voert immers reizigers naar het kernnet. Wanneer reizigers niet meer bij het kernnet kunnen komen of van het kernnet op hun bestemming kunnen geraken, zullen ze ook niet meer met het kernnet reizen.

Marianne Breedijk: "Wat ik mis in de discussie over de OV-tactiek is een visie op hoe wij het openbaar vervoer het komende decennium en verder willen vormgeven. Welke functie heeft het volgens ons in de maatschappij van 2020? En in 2040? In het licht van flexibel werken, mobiel werken, afnemend autobezit, afnemende olievoorraden en dichtslibbende wegen ziet de SP een belangrijke rol weggelegd voor het openbaar vervoer in de mobiliteit van de toekomst. Openbaar vervoer is schoon, men kan onderweg werken en de reistijd benutten als werktijd en het ontlast de wegen en bevordert dus de bereikbaarheid. Dat vraagt om een fijnmazig openbaar vervoer met goede aansluitingen en van hoge kwaliteit is."

U bent hier