SP Overijssel stelt vragen over geheim rapport Schiphol

12 januari 2013

SP Overijssel stelt vragen over geheim rapport Schiphol

De Statenfractie van de SP in Overijssel heeft schriftelijk opheldering gevraagd over een artikel in de Twentse Courant Tubantia vandaag waaruit blijkt dat Gedeputeerde Staten waarschijnlijk al in 2009 op de hoogte waren van een analyse van Schiphol waaruit blijkt dat exploitatie van het vliegveld Twente onhaalbaar is. De SP wil vooral weten waarom Provinciale Staten hierover niet zijn geïnformeerd.

De SP wijst GS erop dat zij een informatieplicht aan de Staten hebben, en dat kennis hebben van een negatief uitgevallen analyse van Schiphol invloed had kunnen hebben op de besluitvorming in de Staten over het vliegveld.

ffklllSP-fractievoorzitter Frank Futselaar: "Het schokkende is niet zozeer dat de analyse negatief uitviel, want er is een hele stapel negatieve adviezen die door het college genegeerd is. Maar als dit college bewust informatie heeft achtergehouden voor de Staten hebben ze een probleem."

de vragen:

Het college van Gedeputeerde Staten
Statenvragen artikel 35 RvO Provinciale Staten van Overijssel

Betreft: Luchthaven Twente

In de Twentse Courant Tubantia van zaterdag 12 januari 2013 staat een, voor de SP, verontrustend artikel over uitlatingen van voormalig directeur (strategie en ontwikkeling) Krol van Schiphol over een analyse waaruit blijkt dat een gezonde exploitatie van luchthaven Twente er volgens Schiphol niet haalbaar zou zijn. Deze analyse zou voor intern gebruik zijn van Schiphol maar was wel gedeeld met het provincie bestuur. Tevens wordt er in het artikel geopperd dat Schiphol slechts geïnteresseerd bleef om zo aan tafel te blijven zitten en de ontwikkeling van dichtbij te kunnen volgen.

Is de informatie dat Schiphol al een aantal jaar geleden een analyse heeft gemaakt en gedeeld, waaruit zou blijken dat een gezonde exploitatie van luchthaven Twente niet mogelijk was, correct?

Is de informatie correct dat het college samen met B&W van Enschede en de directie van Schiphol heeft besloten deze informatie niet naar buiten te brengen? En geldt dit zowel voor de analyse als de conclusie van de analyse? Zijn PS op enig moment op de hoogte gebracht?

Beschouwt GS een analyse over de haalbaarheid van luchthaven Twente van Nederlands grootste en belangrijkste vliegveld als relevante informatie die PS nodig hebben bij afweging van besluitvorming rond dit dossier? Zo nee, waarom niet?

Hou verhoudt het niet-informeren van PS over deze analyse zich tot de actieve informatieplicht van GS?

Zijn GS bereid de Staten onmiddelijk een overzicht te geven van alle analyses, zowel intern als door externen, over de haalbaarheid van de luchthaven Twente die in haar bezit zijn inclusief de eindconclusies?