duidelijkheid provinciegeld

3 april 2013

duidelijkheid provinciegeld

De SP in de provincie Overijssel wil dat er duidelijkheid komt over hoe meer dan 50 miljoen aan subsidiegelden is uitgegeven. Uit een rapport van de Rekenkamer blijkt dat de provincie van voor 51,7 miljoen euro aan subsidiegelden geen inzicht kon geven in hoe dit geld is uitgegeven. Volgens de provincie zou het teveel tijd kosten om dit allemaal boven water te krijgen.

Get Microsoft Silverlight

ffklllSP-statenlid Frank Futselaar vindt dit een onacceptabele situatie. “In deze digitale tijden mag je verwachten dat dit soort overzichten met een druk op de knop zichtbaar worden. Als dat niet het geval is, roept dat grote vragen op over de administratie van subsidies in het provinciehuis. Op deze manier kunnen provinciale staten hun controlerende functie niet uitoefenen, en het is ook mar zeer de vraag of het provinciebestuur zelf wel weet waar alle middelen heengaan.”

Gedeputeerde staten komen nog met een formele uitgebreide reactie op het rapport van de Rekenkamer. Op verzoek van de SP zullen zij ook specifiek ingaan op de kwestie van afwezige informatie over verleende subsidies. De SP verwacht van de provincie alsnog een uitgebreide verantwoording. Futselaar: “Anders hebben zij een probleem.”