investeer in de toekomst

18 september 2013

investeer in de toekomst

Weer een voorstel om te investeren in asfalt. Vreemd dat de crisis bezuinigingen op het openbaar vervoer betekenen maar wat betreft asfalt reden is om er extra geld tegenaan te gooien. En dat terwijl het van meer langetermijnvisie getuigt om nu juist te investeren in openbaar vervoer in plaats van in asfalt. Immers, openbaar vervoer is schoner en je kunt mobiel werken tijdens het reizen. Ook blijken jongeren bijvoorbeeld steeds minder behoefte te hebben aan een auto.

Marianne Breedijk: "Ik blijf me dan ook verbazen over het waarzeggend karakter van de Omgevingsvisie die in het voorstel weer wordt aangehaald: 'de omgevingsvisie zegt dat de mobiliteit fors blijft groeien'. Is dat wel zo? Of liever: is dat nog steeds wel zo? De omgevingsvisie is immers alweer enkele jaren oud en nieuwe cijfers, zoals die uit de rijksrapportage rijkswegennet van mei 2013,  laten een ander beeld zien. Zo is het aantal afgelegde kilometers gedaald, net als de filezwaarte en het aantal extra reisuren. Nu kun je zeggen dat de filezwaarte is gedaald door alle wegverbredingen maar dat kan niet gelden voor het gedaalde aantal kilometers.

De tijd van ongebreidelde groei is voorbij en we gaan naar een ander soort economie. Moeten we dan nu opnieuw weer miljoenen investeren in nieuw asfalt? De SP vindt van niet. Wij denken dat we juist nu zouden moeten investeren in hoogwaardig en fijnmazig openbaar vervoer zodat we klaar zijn voor die nieuwe economie met minder auto’s en minder verplaatsingen. En daarnaast zouden we moeten investeren in de wegen, bruggen en tunnels die we al hebben zodat die ook klaar zijn voor de toekomst. Nu investeren in nieuw asfalt is wat ons betreft investeren in het verleden."