SP zegt vertrouwen op in ADT-bestuur

2 juli 2014

SP zegt vertrouwen op in ADT-bestuur

De SP in Overijssel heeft vandaag het vertrouwen opgezegd in het bestuur van ADT, bestaande uit de bestuurders van de gemeente Enschede en de Provincie Overijssel.

Met het mislukken van de Luchthaven Twente zitten Provincie en gemeente na jaren van steggelen met enorme kosten, waarvan de precieze omvang nog duidelijk moet worden. ADT heeft jaren lang uitsluitend positieve signalen naar staten en gemeenteraad gestuurd, en zich daardoor steeds verzekerd van steun van een –beperkte- meerderheid. De SP vindt deze houding na het miljoenenechec met de luchthaven niet meer acceptabel.

SP-fractievoorzitter Frank Futselaar: “Het mislukken van de luchthaven is een gevolg van bestuurlijk falen. Signalen dat het allemaal niet zo goed zou lopen zijn structureel genegeerd of gebagatelliseerd. Nu provincie en gemeente met miljoenenverliezen zitten en daarbuiten met lege handen staan, moet dit bestuurlijke consequenties hebben. Het bestuur van ADT, met daarin vanuit de provincie gedeputeerden Kok en Rietkerk, hebben niet meer het vertrouwen van de SP om dit proces nog goed te laten verlopen. ADT kan het beste zo snel mogelijk worden ontbonden.”