Einde chipknip ook einde bewaakte fietsenstalling?

27 november 2014

Einde chipknip ook einde bewaakte fietsenstalling?

Foto: SP

Het is een feit dat de chipknip op 1 januari 2015 buiten gebruik wordt gesteld. Enkele NS bewaakte fietsenstallingen, waaronder die van Almelo, zijn alleen toegankelijk met een jaarabonnement of de chipknip. Voor de reizigers die hun fiets stallen met gebruik van de chipknip is het nog onduidelijk hoe dit te doen na 1 januari 2015.

De SP-fractie vraagt zich af of de bewaakte fietsenstallingen, die nu nog met de chipknip werken, na 1 januari nog wel toegankelijk zijn voor reizigers zonder jaarabonnement. Nu het einde van de chipknip voor de deur staat lijkt er nog niets geregeld voor deze reizigers.

Uit navraag bij de NS blijkt dat er plannen zijn voor een strippenkaart of een mogelijkheid om met de OV-chipkaart in te checken. Van al deze plannen is echter nog niets gecommuniceerd met de reiziger. Het is dan ook nog maar de vraag of dit allemaal op tijd geregeld is.

SP Statenlid Gezina van der Ven: ”De NS staat niet bepaald bekend om het tijdig en goed communiceren. Dat blijkt nu ook maar weer. Nog maar één maand te gaan en nu nog steeds is er geen duidelijkheid voor de reiziger. Kan er na 1 januari nog gebruik gemaakt worden van deze fietsenstallingen zonder een jaarabonnement? Komt er een nieuw systeem en is dit dan op tijd klaar voor gebruik? Allemaal vragen waar reizigers graag snel een antwoord op willen.’

De vragen die de SP fractie heeft gesteld aan het college:

Aan de voorzitter van Provinciale Staten van Overijssel

Het college/de Commissaris van de Koning wordt verzocht de volgende artikel 59-vragen  schriftelijk te beantwoorden:

De SP-fractie heeft hierover de volgende vragen aan het college:

1. Bent u van deze situatie op de hoogte?
  2. Zijn u in Overijssel nog andere bewaakte fietsenstallingen van NS bekend die of met een jaarabonnement of met chipknip toegankelijk zijn?
  3. Vind u ook dat de bewaakte fietsenstallingen van groot belang zijn voor de reiziger en en dat deze fietsenstallingen voor elke reiziger te gebruiken moeten zijn?
  4. Kunt u, met uw verantwoordelijkheid voor het openbaar vervoer en ketenmobiliteit, er bij uw OV-partner op aan dringen om snel met een oplossing te komen voor de reiziger die nu met de chipknip gebruik maakt van de fietsenstalling en om dit ook voor 1 januari 2015 duidelijk te communiceren naar de reiziger?