h

SP: niet doormodderen met nieuw bedrijventerrein Twente

11 februari 2015

SP: niet doormodderen met nieuw bedrijventerrein Twente

Vanavond in een bijzondere gezamenlijke vergadering van Provinciale Staten Overijssel en de gemeenteraad van Enschede sprak SP'er Frank Futselaar als volgt.
"Voorzitter, ik sta hier in een uitzonderingspositie. De SP is de enige fractie die zich duidelijk heeft uitgesproken tegen het nieuwe ironische –sorry iconische- bedrijventerrein.

Ons voorstel om de ontwikkeling stil te leggen en gronden af te boeken kon geen steun vinden bij andere fracties. Wellicht over 5 of 10 jaar, mislukte kansen en tientallen miljoenen verder. Ik zal daar maar verder niet meer bij stil staan, maar kijken naar het voorstel dat voorligt.

Het proces blijft  nog steeds omgekeerd: er wordt eerst een oplossing gevonden: een ironisch –sorry iconisch- bedrijventerrein op het luchthavengebied, en daar wordt vervolgens een probleem bij gezocht. Dat zie je bijvoorbeeld in zinnen als “Het topteam gaat zich richten op vragen als: welke bedrijven passen bij de Topwerklocatie TecTB”. Voorzitter, ik ben misschien een ouderwetse plansocialist: maar zelfs ik weet dat het zo niet werkt. Overheden die wel even zullen bepalen welke bedrijven er op welk terrein moeten gaan komen. Vraag moet aanbod scheppen, niet aanbod vraag. Het is bijna zo onverstandig als denken dat als je een burgerluchthaventerrein hebt er vanzelf wel een exploitant zal komen. Hoe vaak gaan we dezelfde fout maken.

Het is onduidelijk hoe de verschillende toplocaties in Twente zich onderscheiden. Wat is nou precies het verschil tussen het bestaande high tech systems park - waar volgende week een voorstel in de staten ligt om te investeren- en Technloy bas? In ieder geval wordt er al een voorschot genomen: in ruil voor geld moet Thales zich schikken in de plannen voor de Technology base.  Iets vergelijkbaars staat te lezen bij het kennispark, waar de provincie kennelijk in ruil voor het betalen van een parkeervoorziening loyaliteit koopt. Het valt nog maar te bezien of de staten akkoord zullen gaan met dergelijke koehandel.

Van koehandel gesproken: De uitlating van collegeleden van Enschede en Overijssel over het XL businesspark en een mogelijk ruil van hectares om de Technology Base mogelijk te maken zijn sowieso onverantwoordelijk geweest. Hiermee is het vertrouwen van een aantal partnergemeenten geschaad, zoals ook blijkt uit een brief die vier colleges van Almelo, Hengelo, Oldenzaal en Borne hebben gestuurd. Gefeliciteerd: u bent er nu al in geslaagd vier gemeenten van u te vervreemden in dit proces. Dit staat ook haaks op de afspraken die gemaakt worden: dit advies zou een procesadvies zijn, maar er wordt al een duidelijk voorschot genomen op de inhoud.
Er is overigens niets mis met provinciale overname van aandelen RBT, in tegendeel, de SP heeft dit al in 2011 voorgesteld, maar niet om het creëren van een nieuw bedrijventerrein mogelijk te maken. Dat zelfde geld voor andere leegstaande terreinen in Twente die zouden kunnen sneuvelen voor de Luchthaven. Als het je lukt om een gat in het dak te repareren, zou dat geen aanleiding moeten zijn om vrolijk een nieuw gat te slaan onder het motto dat het probleem netto gelijk blijft.

Kijken we naar de kosten, voordat 0.7 miljoen drie jaar lang en 0.5 miljoen advieskosten aan het begin. Dat is dus weer een investering van 2.6 miljoen. En wat krijgen we voor dit geld? Een nieuwe stapel adviesrapporten, een communicatietraject, maar het heeft geen baan extra opgeleverd, behalve misschien die van de leden van het projectteam zelf. Het enige dat we lijken te willen bereiken met zo’n grootschalig opgetuigde constructie is zo snel mogelijk een point of no return bereiken: het moment waarop iedereen zegt: er is al zoveel tijd en geld ingestoken: nu moeten we wel doorgaan. Die werkwijze kennen we van de luchthavenplannen, die ondanks alle tegengeluiden kostte wat het kost moesten worden doorgezet.
ADT blijft ondertussen gewoon doordraaien, al is hun grootste klus, de luchthaven, al lang verkeken. Ook dit is een bijzondere keuze: alsof je een nieuwe Holland-Amerika lijn opzet en daarvoor de stuurman van de Titanic inhuurt vanwege diens ervaring.

Ondertussen hebben we nog steeds geen begin van een businesscase. Ondertussen breiden technologisch hoogstaande bedrijven in Twente als Ten Cate en Thales zich elders in het gebied uit. The factory of the future van ten Cate komt in Nijverdal, aan de andere kant van het gebied. Daarmee is dit plan nog altijd gebouwd op wensdenken. Maar wensen zijn geen fundament voor banen, en dromen zijn basis voor economisch herstel. Willen we serieus werken aan investeren in werkgelegenheid in Twente, dan zullen we in de eerste plaats moeten afstappen eis dat dit gebied de oplossing voor alle problemen moet zijn. Een Twents werkgelegenheidsplan zonder het luchthaventerrein: dat zou na jaren van doormodderen pas echt iconisch zijn."

U bent hier