SP wil versnelde aanpak verwijderen asbest

4 september 2015

SP wil versnelde aanpak verwijderen asbest

Foto: SP

Er was veel belangstelling voor de expert-meeting over asbest die woensdagmiddag 2 september door SP Statenlid Harry Broekhuijs werd georganiseerd. Broekhuijs had een aantal deskundigen uitgenodigd om met Statenleden in gesprek te gaan over de mogelijkheden om de sanering van asbest te versnellen. Asbest vormt een gevaar voor de volksgezondheid. Bij brand, maar ook door erosie komen asbestvezels in de omgeving terecht. De verontrustend hoge concentraties asbestvezels in de grond rond asbestdaken en de maatschappelijke kosten van asbestvervuiling maken onmiddellijk ingrijpen noodzakelijk.

Uitgenodigd waren Lize Beekmans van Vitens, zij sprak over de ondergrond en asbestcement waterleidingen, Jasper Koster van ingenieurs bureau Oesterbaai met ideeën over een versnelde methodiek om asbest te saneren en Annemieke Nijhof van ingenieursbureau Tauw informeerde de aanwezigen over het verwerken van asbest tot een onschadelijke materiaal. Duidelijk werd dat er nog heel veel moet gebeuren om ervoor te zorgen dat alle asbestdaken in 2024, wanneer het landelijk verbod op asbestdaken ingaat, gesaneerd zijn. Met het huidige tempo gaat het nog 50 jaar duren voordat alle asbestdaken uit Overijssel verdwenen zijn.

De SP wil dat in 2024 alle asbestdaken uit de provincie verdwenen zijn. Afgelopen maart lanceerde de SP Overijssel het actieplan 'Overijssel asbestdakenvrij'. Betere voorlichting en uitbreiding van de subsidieregeling moeten de sanering van asbestdaken in Overijssel versnellen. De kosten wil de SP proberen te verhalen op bedrijven die zich met de productie van asbest hebben bezig gehouden.