Kerncentrale Emsland moet dicht!

7 november 2017

Kerncentrale Emsland moet dicht!

Foto: Tbachner

De SP in Overijssel wil dat kerncentrale Emsland bij Lingen in het Duitse Nedersaksen, vlak over de grens bij Twente, zo snel mogelijk dicht gaat. Gedeputeerde Staten moeten er bij de Duitse buren op aandringen de centrale versneld te sluiten.

Eerder dit jaar werden in heel Overijssel nog jodiumtabletten verstrekt aan risicogroepen in verband met een eventueel ongeluk. Milieuorganisaties dringen al langer aan op sluiting van de
verouderde centrale. Volgens de huidige planning blijft Emsland nog zeker tot 2022 open.

SP-fractievoorzitter William van den Heuvel:”De kerncentrale bij Lingen is sterk verouderd en kampt geregeld met storingen. Het is sterk de vraag of het verantwoord is de centrale nog tot 2022 open te houden. De kerncentrale ligt vlak over de grens en vormt een gevaar voor heel Overijssel en Twente in het bijzonder. Omdat onze inwoners risico lopen zouden wij ook een stem moeten hebben in de toekomst van de centrale. Daarom roepen wij Gedeputeerde Staten op aan te dringen op sluiting. Hoe eerder hoe beter wat de SP betreft.”

Radio interview SP-fractievoorzitter William van den Heuvel RTV Oost: