SP: Afvalverbrander Twence Hengelo moet onmiddelijk dicht

31 mei 2018

SP: Afvalverbrander Twence Hengelo moet onmiddelijk dicht

De SP in Overijssel wil dat de afvalverwerkingsinstallatie van Twence in
Hengelo onmiddellijk wordt stilgelegd. Vandaag berichte RTV Oost over een rapport van het Staatstoezicht op de Mijnen over de zoutsector. Hieruit blijkt dat twee holtes onder de afvalopslag mogelijk instabiel zijn en een gevaar opleveren voor vervuiling van de bodem en het grondwater.

SP-Statenlid Harry Broekhuijs:”Wij zijn enorm geschrokken van de conclusies van dit rapport over deze locatie. Als een van de holtes onder de afvalopslag instabiel wordt kan dit wel worden opgemerkt via aanwezige meetapparatuur, maar kunnen ze door de aanwezige isolatielaag niet bereikt worden. Ook is er nu totaal geen plan wat er gedaan moet worden in zo’n geval terwijl de risico’s voor de volksgezondheid en het milieu groot zijn. Dit is dusdanig ernstig dat de installatie wat de SP betreft onmiddellijk op slot moet tot er een goed plan ligt om dit probleem op te lossen. De Provincie moet als bevoegd gezag dan ook onmiddellijk ingrijpen. We kunnen het ons niet veroorloven dit risico instant te houden. Als afvalstoffen vanuit de opslag in het drinkwater terecht komen krijg je die er niet zomaar weer uit en zijn de gevolgen niet te overzien.