Overijssel demonstreert mee tegen gammele Duitse kerncentrale

8 juni 2018

Overijssel demonstreert mee tegen gammele Duitse kerncentrale

Foto: SP

De SP sluit zich aan bij het Duitse protest voor snelle sluiting van de kerncentrale Emsland, vlak bij de Nederlandse grens in Lingen, Duitsland. Samen met onze zusterpartij Die Linke en vele andere organisaties protesteren we op 9 juni bij de verouderde kerncentrale. De Duitse regering wil de centrale op zijn vroegst in 2022 sluiten. Dat is veel te laat. Afgelopen jaar waren er alleen al 140 meldingen van incidenten bij de centrale. Wanneer er echt iets misgaat heeft het risicogebied een straal van 100km. Dat beslaat de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en een groot deel van Gelderland.

Kerncentrale Emsland (Lingen II) ligt zo’n 20 kilometer van Coevorden af, in Duitsland. In 2022 zou de centrale moeten sluiten, maar de naburige splijtstoffabriek blijft nog onbepaalde tijd open. Fractievoorzitter in Overijssel William van den Heuvel: “De ervaring, met het sluiten van de andere centrales in Duitsland, leert dat de afbouw ook zeker nog 7 jaar in beslag zal nemen. Ondertussen heeft de centrale regelmatig last van storingen en kleine schades. Deze worden bijgehouden door de RWE en zijn op hun site te volgen. Volgens de RWE valt alles binnen de normen en vormen de storingen geen bedreiging. In Lingen wordt ook voortdurend nieuw kernafval geproduceerd, waaronder opgebrande hoogradioactieve splijtstofstaven. Een veilige oplossing voor dit afval is nog steeds ver te zoeken. Bovendien brengen de internationale uraniumtransporten van en naar de fabriek omwonenden langs de routes in gevaar. Een volstrekt ongewenste situatie dus.”

De SP steunt het protest, omdat ook grote delen van Nederland in de gevarenzone liggen. SP’ers uit Groningen, Drenthe, Gelderland en Overijssel
trekken zaterdag naar Lingen om zich aan te sluiten bij de demonstratie. Ook SP Tweede Kamerlid Frank Futselaar zal meelopen.

Voor meer info zie:
www.lingen-demo.de