Alsnog geitenstop Overijssel!

28 september 2018

Alsnog geitenstop Overijssel!

Foto: SP

Per 28 september is er voor een half jaar een verbod op de vestiging van nieuwe geitenhouderijen en het uitbreiden van bestaande bedrijven. Het is al lange tijd bekend dat omwonenden van geitenhouderijen een verhoogd risico lopen op longaandoeningen en andere gezondheidsklachten. De SP dringt daarom al langer aan om net als in de provincies Brabant, Utrecht en Gelderland een geitenstop in te voeren.

SP-Statenlid Henriette Klein Bleumink dringt al langer aan op een geitenstop en stelde in november 2017 opnieuw vragen over de gezondheidsrisico's van geitenhouderijen na berichtgeving van RTV Oost en drong aan op een onderzoek door de GGD. Uit dat onderzoek bleek dat ook in Overijssel omwonenden een verhoogt risico lopen op onder andere longaandoeningen. Toch weigerde een meerderheid van de partijen in februari een oproep van SP, PvdD, PvdA en GroenLinks te steunen onmiddelijk over te gaan tot een geitenstop in afwachting van een lopend landelijk onderzoek naar de oorzaken van de gezondheidsrisico's.

Voor de SP staat volksgezondheid altijd bovenaan. Wij zijn dan ook blij dat er nu alsnog gekozen wordt voor de gezondheid van omwonenden. Het verbod zou instand moeten blijven tot landelijk onderzoek uitwijst wat de precieze oorzaak van de risico's is en wat daar aan gedaan kan worden.