Betrouwbaarheid Provinciaal bestuur geschaad door beperken onderzoek trein Berlijn. SP vraagt interpellatiedebat aan.

24 januari 2020

De SP-fractie in de Provinciale Staten wil opheldering over berichten dat een onderzoek naar het verkorten van de reistijd van de treinverbinding naar Berlijn beïnvloed is door verschillende Duitse steden. Verschillende media berichten over een onderzoek van Radio Reporter waaruit zou blijken dat onder druk van verschillende Duitse steden, waaronder Bad Bentheim, niet onderzocht is wat de tijdswinst zou zijn als er in deze plaatsen niet langer gestopt zou worden.

Door druk uit te oefenen op een onderzoek dat onafhankelijk zou moeten zijn, werden een aantal (onwenselijke) opties niet onderzocht, zo luidt de conclusie van “Reporter Radio”. Hierdoor zou het onderzoek waardeloos worden en is zowel de betrouwbaarheid van de overheid als van het bedrijf dat het onderzoek deed geschaad.

De SP-fractie wil opheldering over deze situatie en vraagt een
interpellatiedebat aan, gesteund door andere partijen van Provinciale
Staten. Wanneer de conclusies van
Reporter Radio blijken te kloppen, zou het onderzoek opnieuw moeten worden uitgevoerd, of op zijn minst aangevuld met de ontbrekende informatie vindt de SP-fractie. SP-fractievoorzitter Harry Broekhuijs: “Het is uiterst kwalijk dat belangen aan de voorkant van een onderzoek meegewogen worden. De onderzoeksvraag is daardoor verandert en dat is onwenselijk. Hier lijkt duidelijk sprake van “Wie betaalt, bepaalt”. Reizigers die smachten om een snellere verbinding moeten hierdoor nog langer wachten. Ook roept dit de vraag op of de provincie Overijssel vaker onderzoeken op deze manier aanpast”