Harry Broekhuijs neemt afscheid van Provinciale Staten

10 september 2020

Harry Broekhuijs neemt afscheid van Provinciale Staten

Harry Broekhuijs stopt met zijn werk als Statenlid voor de SP.
Harry en zijn vrouw runnen sinds enige maanden een gezinshuis voor
kwetsbare jongeren. Door omstandigheden hebben ze 5 jonge kinderen onder hun hoede gekregen die al hun aandacht en zorg nodig hebben. Voor Broekhuijs reden om na 5 jaar te stoppen als Statenlid en fractievoorzitter voor de Overijsselse SP. Hij wordt opgevolgd door Herman Kalter momenteel burgerlid in Overijssel en fractievoorzitter in de gemeenteraad van Hof van Twente.

Harry Broekhuijs hield zich in de Staten vooral bezig met energie en participatie van inwoners. Hij schreef het initiatiefvoorstel Asbest de B.A.A.S dat de lijnen uitzette voor provinciale asbestsanering en in 2015 werd aangenomen. Ook maakte hij zich hard voor het betrekken van inwoners bij grote energieprojecten en stelde met regelmaat de doodlopende weg van
houtgestookte biomassacentrales voor duurzame energieopwekking aan de kaak. Daarbij viel hij op door zelf onderzoek te doen en zich in te graven in dossiers.

Herman Kalter wordt het nieuwe Statenlid voor de SP en is ook unaniem verkozen als nieuwe fractievoorzitter. Herman brengt een schat aan ervaring mee als fractievoorzitter in Hof van Twente en is ook al langer betrokken bij de Overijsselse politiek als burgerlid. Daarnaast werkt hij als register controller. Herman woont in Delden met zijn vrouw, ze hebben samen een zoon.

De Overijsselse SP is Harry enorm dankbaar voor al zijn inzet en gedrevenheid. De fractie is blij dat Herman Kalter met zijn brede ervaring bereid gevonden is zijn plek in te nemen.