SP brengt Pure Energie weer in Overijsselse handen

4 maart 2023

SP brengt Pure Energie weer in Overijsselse handen

Foto: SP

Met het ontvouwen van de Overijsselse Pure Energie-vlag heeft de SP het energiebedrijf symbolisch weer in publieke handen gebracht. Pure Energie is opgericht om duurzame stroom op te wekken, wat onze instemming verdient. Echter terwijl de duurzame stroom tegen relatief lage kosten wordt opgewekt, wordt hij wel marktconform verkocht. De energiebedrijven maken miljardenwinsten op onze energie, terwijl veel huishoudens de rekening niet meer kunnen betalen”, aldus SP-lijsttrekker in Overijssel, Herman Kalter.

Met een Overijssels energiebedrijf zijn we volgens Kalter minder afhankelijk. Hij stelt dat de provincie dan zelf kan bepalen om duurzame energie op te wekken voor een lage prijs. Kalter: “Dan hoeven we daarvoor niet meer te wachten op een beslissing in een bestuurskamer ver weg en kunnen we het gewoon zelf doen.”

Uit onderzoek blijkt volgens de SP dat 80% van de Nederlanders de verkoop van energiebedrijven een fout vindt. Herman Kalter stelt voor om energie weer in gemeenschapsbezit te brengen: “Het geld dat nu naar (buitenlandse) aandeelhouders gaat, gebruiken we dan om de energierekeningen te verlagen.” De volkspetitie voor het nationaliseren van de energie is inmiddels al door meer dan 120.000 mensen getekend. De petitie is te tekenen op: sp.nl/volkspetitie