SP en PvdA solidair met stakende werknemers streekvervoer

14 maart 2023

SP en PvdA solidair met stakende werknemers streekvervoer

Foto: SP

De Overijsselse fracties van SP en PvdA staan vierkant achter de stakende chauffeurs in het streekvervoer. De omstandigheden waaronder onze chauffeurs hun werk moeten doen zijn te beroerd en hun loon is te laag. Daar moet zo snel mogelijk iets aan veranderen. Werkgevers, pak je verantwoordelijkheid en sluit een akkoord met de vakbonden!

Hoge werkdruk, veel ziekteverzuim, krappe roosters en loon dat sterk onder druk staat door inflatie: al tien maanden voert het streekvervoer actie voor betere werkomstandigheden. “Chauffeurs, machinisten en stewards moeten net als iedereen de boodschappen en hun energierekening kunnen betalen,” schrijven lijsttrekkers Herman Kalter (SP) en Annemieke Wissink (PvdA). “In plaats daarvan zien ze dat ze dat hun loon al jaren stagneert terwijl hun baas wil dat ze steeds harder rennen om de uitgeholde roosters op te vullen.”

De SP en PvdA willen dat de provincie als opdrachtgever van vervoerconcessies meer druk uitoefent op de werkgevers om goede CAO-afspraken te maken. “Natuurlijk is het erg vervelend voor onze inwoners dat er gestaakt wordt. Maar zoals het nu gaat kan het echt niet langer. Het water staat deze mensen aan de lippen. Het personeel verdient beter, en onze inwoners verdienen beter. Het is tijd om te investeren in ons openbaar vervoer, en dat betekent ook investeren in de mensen zonder wie dat openbaar vervoer helemaal niet zou bestaan. Daarom staan we vierkant achter de stakers. Beter openbaar vervoer begint bij een betere CAO voor het personeel!”