SP solidair met medewerkers streekvervoer

2 maart 2023

SP solidair met medewerkers streekvervoer

Foto: SP

De medewerkers van Keolis en Arriva staken voor inflatiecompensatie en een lagere werkdruk. SP-lijsttrekker Herman Kalter sprak zijn steun uit voor de medewerkers in het openbaar vervoer. Dat deed hij op de FNV- en CNV-manifestatie op 2 maart in Enschede. “De kosten voor het leven zijn gigantisch gestegen. Maar door het vermarkten van openbaar vervoer wordt op medewerkers beknibbeld voor de winsten van aandeelhouders. Het openbaar vervoer is te belangrijk om op de markt te hebben en moet weer in publieke handen komen”, aldus Herman Kalter.

Volgens de SP brengen de hoge kostenstijgingen veel mensen in de problemen. Kalter ziet het weer in publieke handen nemen van essentiële voorzieningen als een oplossing. “Met openbaar vervoer in Overijsselse handen gaan we zelf over de kosten voor een ritje en over het op peil houden van het loon van medewerkers. Ook besparen we geld doordat we stoppen met het dure aanbestedingscircus en de vervoersbedrijven dan geen hoge winstuitkeringen meer aan buitenlandse aandeelhouders overmaken”, aldus Kalter

Zonder structurele ingrepen vreest de SP voor problemen in de samenleving. De partij stelt dat de groeiende ongelijkheid een steeds urgenter probleem wordt. Kalter: “Er wordt gezegd dat iedereen er momenteel wat op achteruit gaat. Maar dat geldt niet voor de ontvangers van winstuitkeringen. Het is bizar dat in een van de rijkste landen in de geschiedenis van de mensheid de rijen voor de voedselbank groeien. Dat kan anders.”