Fusie Veolia en Transdev toont falen marktwerking
Fusie Veolia en Transdev toont falen marktwerking
SP Statenlid Willy Lourenssen heeft verontwaardigt gereageerd op de voornemens van Veolia Transport en Transdev (het moederbedrijf van Connexxion) om te fuseren waardoor 60% van het streekvervoer in handen van het gefuseerde vervoersbedrijf zou komen. De SP maakt zich zorgen over de toekomst van de werknemers en ziet in deze fusie het falen van de marktwerking bij de bussen.
Willy Lourenssen is dan ook blij met de snelle Kamervragen die gesteld zijn door SP-kamerlid Paulus Jansen aan de Minister van Verkeer en Waterstaat. Vorig jaar augustus opperde de SP al het idee om Connexxion door de Staat op te laten kopen. De SP staat hier nog steeds achter en de minister is gevraagd wat hiervoor de mogelijkheden zijn. Daarnaast word het grote marktaandeel wat deze vervoersreus in het streekvervoer in handen zou krijgen aan de kaak gesteld.
De Centrale Ondernemingsraad (COR) van Veolia Transport heeft zich ook al uitgesproken tegen deze fusie. Deze vreest voor omvangrijke reorganisaties waarbij veel werkgelegenheid verloren zal gaan. Daarnaast verwacht de COR dat de kosten van deze reorganisaties bij de werknemers, klanten en opdrachtgevers (overheden) komen te liggen.
------------------------
Vragen van het lid Jansen (SP) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de mogelijke fusie tussen Transdev en Veolia.
1. Wat is uw mening over de mogelijke fusie tussen Transdev en Veolia? (1)
2. Klopt het dat de NMa deze fusie goed in de gaten houdt in verband met het vormen van een mogelijke marktverstorende macht? Kunt u uw antwoord toelichten?
3. Aan de hand van welke toetsstenen beoordeelt de NMa wanneer er sprake is van aanzienlijke marktmacht? Zijn de bepalingen om dominante posities van vervoerders tegen te gaan al in werking getreden? Zo neen, waarom niet en waarop wordt dan wel getoetst? Zo ja, wat houdt deze toetsing nu precies in? (2)
4. Is het mogelijk om lopende concessies aan een andere vervoerder over te dragen om zodoende de marktmacht te verkleinen? Zo ja, op basis van welke regels is dit mogelijk zonder nieuwe aanbesteding?
5. Klopt het dat de werknemers van Veolia zich tegen een fusie heeft uitgesproken? Welke waarde hecht u aan een dergelijke uitspraak? Hoe gaat u ervoor zorgen dat de belangen van de werknemers voldoende verzekerd blijven?
6. Deelt u nog steeds uw opvatting bij de evaluatie van de Wet Personenvervoer 2000 dat drie grote vervoerders in de vrije markt van het regionale openbaar vervoer weinig is en u daar bezorgdheid over heeft? Zo neen, waarom niet? Zo ja, hoe ziet u in dit licht een mogelijke fusie tussen twee van de grote vervoerders?
7. Kunt u aangeven in hoeverre volgens u de marktwerking functioneert met een dergelijk klein aantal concurrerende vervoersbedrijven? Is er ondertussen nog geen aanleiding om in te grijpen door het inwerkingstellen van marktmachtbepalingen? Kunt u uw antwoord toelichten?
8. Kunt u aangeven wat voor terugkoopopties van Connexxion er nog zijn voor de staat? Tegen welke prijs zal dit vermoedelijk kunnen?
9. Bent u bereid in kaart te brengen of Connexxion teruggekocht kan worden door de staat om zodoende een nog verdere verschraling van het aantal busbedrijven te voorkomen? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen? Zo neen, waarom niet?
10. Bent u bereid om de Nederlandse aanbestedingsregels voor het busvervoer te wijzigen nu er zo weinig busbedrijven zijn? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat voor wijzigingen overweegt u?
(1) de Telegraaf, 10 maart 2010.
(2) Kabinetsstandpunt Evaluatie Wet Personenvervoer 2000, 8 december 2005.
- Zie ook:
- openbaar vervoer